مشق سرخ

راهی برای شناخت اوج ها

مشق سرخ

راهی برای شناخت اوج ها

نویسندگان

سیره پیامبر اعظم در اعتکاف

جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۳۵ ب.ظ

پیامبر اکرم  در کنار دیگر عبادت‏ها، به اعتکاف توجه ویژه‏اى داشت. آن حضرت براى انجام این مهم، بر اعتکاف ماه رمضان، به ویژه دهه آخر آن اهتمام می ‏ورزید و آن را با دو حج و دو عمره برابر می ‏دانست.

پیامبر ابتدا دهه اولِ ماه رمضان، سپس دهه دوم و در نهایت، دهه سوم این ماه را براى انجام اعتکاف برگزید و پس از آن، تا آخر عمر، بر اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان مداومت داشت. چون دهه آخر ماه رمضان فرا مى‏رسید، پیامبر رخت‏خواب خویش را جمع مى‏کرد و خود را کاملاً آماده عبادت مى‏ساخت و در زیر سایبانى که براى ایشان فراهم مى‏شد، عبادت مى‏کرد.

  بهترین زمان براى اعتکاف
ـ پیامبر اعظم می فرماید: «هر کس در ماه رمضان ده روز معتکف شود، ارزش آن معادل دو حج و دو عمره است».

ـ امام خمینى مى‏فرماید: «با فضیلت‏ترین اوقات اعتکاف ماه رمضان است و برترین ایام ماه رمضان، دهه آخر آن است».

ـ از آنجا که اعتکاف بدون روزه محقق نمى‏شود، ایامى که روزه آن مستحب است، مانند سیزده، چهارده و پانزدهم ماه رجب، زمان مناسبى براى اعتکاف است و ثواب آن افزون‏تر خواهد بود. امروزه در کشور ما اعتکاف در این ایام رواج دارد. بنابراین، جا دارد فضیلت اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان نیز براى مردم بیان شود تا به سنّت و روش پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم‏ السلام اقتدا شود.

  • تبیان حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی